Истражување: Кои се луѓето што слушаат турбофолк?
Веста за Екстра радио ФМ од Загреб дека од јуни треба да пушта исклучиво народна музика од фолк ѕвездите како Аца Лукас, Јелена Карлеуша, Сека Алексиќ и Бобан Рајовиќ, пеачи многу популарни во Хрватска, ја заинтригира јавноста. Турбофолкот, во Хрватска контроверзниот музички жанр, што често се става во политичка конотација и буди ниски страсти, ужива голема популарност и покрај поларизирачкиот став на јавноста,пишува ,,Јутарни вести,,.
Затоа, стихови, како што се оние од рефренот на песната “Три чаши” Милица Тодоровиќ, “Прва пијам за да започне ноќта, уште еден пијалак, бидејќи не си веќе мој, трета чаша за старата љубов… и сите чаши нека се скршат”, може да се слушне во голем број на клубови кои, особено во среда и во недела, се полни со млади луѓе. Но, кои се овие млади луѓе кои слушаат турбо фолк? Кој се потрошувачите на турбо фолк?
Истото прашање си го поставуваа и социолозите Крешимир Крол, Свен Марцелиќ и Жељко Тонковиќ од Одделот за социологија на Универзитетот во Задар, кој спроведе истражување на примерок од 2.650 средношколци во шесте најголеми градови на јадранскиот брег: Пула, Риека, Задар, Шибеник, Сплит и Дубровник.
Истражувањето ја покажува општата слика за културните потреби, учество и вредности на младите луѓе, и во овој напис, акцентот е на Турбофолкот, велат авторите на студијата, а истражувањето донесе серија податоци кои ќе бидат дел од книгата за прашањето на културната потрошувачка и потребите на младите луѓе во големите градови на брегот.
– Ако ги погледнеме социодемографските карактеристики на оние кои претпочитаат турбо фолк, може да се создаде јасна статистичка слика за тоа кои се луѓето што го слушаат. Но, тоа треба да се напомене дека овие категории не се апсолутни, но можеме да скицираме еден тип кој ќе биде со статистички поголема веројатност да бидат потрошувач на турбо фолк – објаснуваат социолозите, истакнувајќи дека е особено видливо влијанието на родителите и средината.
Имено, помалку е веројатно дека оние ученици чии родители се високо образовани ќе слушаат турбо фолк за разлика од оние чии родители имаат завршено средно училиште или пониски класови.
Исто така, важно е децата со каква музика се опкружени кога растат за да се формираат музички и од други културни аспекти. Оние студенти и студенти чии родители слушаат традиционална и забавна домашна музика имаат поголема веројатност да слушаат турбофолк од оние чии родители слушаат странска или домашна музика што не е од забавен карактер. Авторите на ова истражување го нарекуваат меѓугенерациски трансфер на културниот капитал.
Студијата исто така покажа дека оние кои сакаат турбофолк веројатнот музичкиот вкус го формираат од локалните забавни изведувачи или странска комерцијална поп музика – статистички поврзани со најдобрите жанрови се домашни и странски поп комерцијална музика, додека таквите кои слушаат турбо фолк и ваков тип на комерцијална музика покажуваат негативна асоцијација за жанрови како што се рок, џез, класична музика, хип хоп и реге.
– Во однос на вредностите на студентите кои слушаат турбофолк се со поголема веројатност да бидат десно ориентирании, помалку толерантни кон малцинствата и хомосексуалците, и ќе имаат поголем индекс на социјална дистанца. Ова е исто така важен наод во контекст на дебатата за турбофолкот како потенцијално “загадување” на хрватската култура. Статистички гледано, поверојатно е дека турбофолкот ќе го слушаат оние кои се декларираат себеси повеќе патриотски и конзервативни- истакнуваат социолозите Кроло, Марчелиќ и Тонковиќ.
Покрај тоа, турбо-фолк е повеќе “женски” жанр, претпочитаат да го слушаат децата во мали средини, а се претпоставува дека ќе се слушаат помалку како средношколци.
Сепак, турбо- фолкот е малку антагонистичка определба кај средношколците, истакнуваат социолозите. Слушањето на турбо -фолк кај помладите генерации е лишено од политичкото оптоварување што им се препишува на постарите генерации, велат социолозите.Jutarni.hr